2020KO BERROGEIALDIKO EGUNEKOA (XVL)
Eguzkiaren Atekoak
Emilio Lopez Adan Beltza |
Urtea etor zedin itxaroten genuen artean Emilio Lopez Adan Beltzak
Euskadi 1984 liburua argitaratu zuen. 1979. urtea zen. Ez
ninduen ase. Owellen nobela irakurrita beste zerbait espero nuen.
Zer, ezin zehazki esan. Zer jango genukeen esateko gai izan ez-eta
mahaira zerbait atera digutelarik atera diguten horrek zapuztu egiten
gaituenean legez. Zer espero nezakeen liburutik, ez nekien.
Iritsi zen azkenean 1984 urte ikonikoa. Beltzak aurreikusitako zer
edo zer gertatzen hasita zegoen. Niri neuri gertatu zitzaidana zen
inondik ere ez nuena. 1984 liburuan dagoena alegia. Atxilotua inoiz
filmetan ere ikusi ez dituzuen iskiluekin, autoan bertan jipoia
hartzen hasia, etxekoek ez zekiten lekuren batean itxita eta bost
egunez habeas corpus barik, kolpeak, Jimenez, un maketo, no te da
vergúenza, quieres tirarte por la ventana, coje la pistola, cógela,
un maketo como tú, lorik eza, quien es más abertzale Ardanza o
Garaikoetxea, quien es más lista, quien es maś tonta, la policia
española o la francesa, zer ere erantzunda ostiak barra-barra,
mehatxuak, jonki bat bat-batean ziegan, maskara, elektrodoak,
auto-lesioak jakako kremailerarekin eskuturretan odola egin arte,
Madrilera, mehatxuak berriro, medikuaren bisitak, gora alkandora,
kremak, posterrak geletan hala zelan Bhetovenen aurpegia zuen hura
“Si no es un judio...” hitzekin ez naiz esaldi osoaz gogoratzen,
bulegoetan Fuerzanuevarren pegatina haiek guztiak banan-banan España
una y no cincuenta y una, emakume hura negarrez funtzionario polizia
antiterrorista haren aurrean orduetan eta orduetan, argazkiak eta
argazkiak erotu arte, guardiako abokatua, orduak paperak betetzen
makinaz idazten ozta-ozta zekien funtzionario hura, abokatua han
begira nire tortura ebidentziei isilik, “le han tratado bien”,
gaueko alarauak Madrileko posta-zalditegiak izandako ziegetan,
jonkiak, pasiloetan ibilaldiak Bilboko Ingeniari Eskolako
zine-klubaren azken egun hartan El acorazado Potemkin
filmaren proiekzioan egona omen zen txakurrarekin,...
El acorazado Potemkin |
-El milenarismo vasco aipatu zizun, noski.
Bai. Horrek ez du esan nahi egileak ikastarorik eman zienik.
Liburuak zekarren argumentario bere eginda zeukaten. Kito.
Hura 1984 eleberrian bezala zen. Igarrita zeukaten maketorena
ez zela argudio nahikoa sendoa. Intelektualagoak behar ziren.
Pasiloko ibilaldi haietarako. Zeintzuetan Ajuria Eneako Mahaiaren
argumentario errepikatzen zidaten. Potroetatik eta bularretik
-esaterako!- elektrodoen markak ezabatuz zihoazen artean. Oi, DGSko
medikuak eta Hipokrates!
Orain begiratuta, Eguneroko honetakoak idatzi ondoren, liburu
hartako tesia askoz ere egokiagoa litzateke beste honetara laburtzea:
Amets-gaiztoa, hots, nazionalismo baskoa, zirkulu bitan jaio zen; ni
jaio nintzen etxea zentrotzat hartuta hiru-lau kilometroko
zirkuluaren barruan eta handik berrogei kilometrora dagoen Abando
inguruko zirkuluan. Horra!
Zirkulura bien arteko energia-, ideia-, komunikazio-bidea zirkulu
bien artean bizi zian zen gizonezko bat izan zen, bataio izena Sabino
Policarpo Arana Goiri zuena.
Zirkulu bien arteko zeretarako -jar zernahi- trena elementu
funtsezkoa huts-hutsik ez, erabakigarria izan zen. Aranak ukatzen
zuen modernitateak egin zuen posible zirkulu bien artekoa lehenik,
eta sortuz joan ziren beste zirkulu batzuen artekoa gero.
“Nazionalismo baskoaren historia trenaren historia da”, esan
niezaiokeen Aranzadiren liburua laburbiltzen zidan hari, ez dakit
Juan Aranzadiri berari inoiz inork esan ote dion Madrileko DGSko buru
argiek zein menderaturik zeukaten bere argumentarioa. Tira, tiro
egiten zutenek beste argumentario batzuekin egiten omen zuten eta,
zilegi bedi argumentarioen gerraz hitz egitea.
Bahitu, torturatu eta epailearen aurrera bidaltzekotan zirenen
artean nolabait maketoaren argumentuaren garabide logikoa zena
erakutsi zidaten, milenarismoaren argumentuei axioma berri bat
gehituz hain zuzen.
Zelan izan zen hori eta, alkandora hain neukan odolez-eta zikin,
beste bat ekarri zidaten, berri-berria, orratzak kendu barik
baitzekarten.
Aldean nuena kenarazi zidaten.
Bestea jantzarazi.
Nirea eskatu nien.
Ez zidaten eman.
-¿Para qué la quieres? Esta te la ha elegido Julio Feo.
Begira geratu nintzaion, hain harriturik itxuraz, ze galde egin
zidan:
-¿No sabes quién es Julio Feo?, ez du uste izenarekin okertzen
naizenik.
Ezetz nik.
-Pues va a ser verdad que no te enteras de nada. El que le elige las
camisas a Felipe González.
Eguzkiaren Atea Madrilen |
Joan ziren manporrero torturatzaileak eta hantxe lotu nintzen,
zutunik, hango guztiaren ugazaba zirudien haren aurrean; jesarrita
bera, zutunik ni.
-Ha sido un error.
Hori han behean ere esan zidaten.
-Llevábamos tanto tiempo...! Igual se nos ha ido la mano.
Feliperen zaleak ez ziren fuerzanuevista haiek. Halandabe via librea
Felipek eman.
Judu konbertso inkisidore bihurtuaren adibide berria. Juduekin
kristau zaharrak baino zorrotzago, zurrunago, zigortzaileago jardun
behar, ez zezaten esan, Begira, ez erabateko kristaua, bere baitan
judu segitzen du!
Polizia españolak ez ezik estatuak berak ere egituretan
-hezurduretan-, erakundeetan -giharretan-, indar-ideietan -haragian-
Inkisizioaren egituretatik, erakundeetatik eta indar-ideietatik
dutena ez da hemen azaltzeko.
-Jimenez, harira!
-Gaur ez naiz txakur andaluza, ala?
-Gaurkoz barkatuta.
Han jesarrita zegoenak diost, burua pittin bat altxatuz, idazten ari
zen itxurei utzita alegia,
-Ustedes lo que tienen que hacer es aprender de Sabino Arana.
Izenak hain harrapatu ninduen ezustean, mutu ni.
-¿No sabe que al final se arrepintió y fundó un partido
españolista?
Aranaren “eboluzio españolista”, nazionalismo baskoaren klasiko
bat, hantxe, 1984ko urriko goiz eder hartan Madrilen. Eguzki Plazako
posta-etxea izandakoan. Ez ginen ba gutxitan ibili haren aurrean
soldadutza egunetan, 1974 eta 1975 urte tartean. Gogoan daukat han
nonbait zela Editorial San Martinen denda, militar gaietan
espezializatua. Pena astegunez ezin joatea.
-Paella ederrak España fondan, ezta?
-Noren psikofonia zara?
Madril klasikoa hala ezagututa, hamar urte geroago hantxe ba
frankismoaren ostekoa ezagutzen.
-¿No sabe lo de Sabino Arana?
Manporrero elektrodoetan espezializatuen ugazabak azken kolpe bat
zeukakidan gordeta.
-Era un impotente. Su viuda se casó con un guardia civil y tuvo tres
hijos.
Ikusi ninduen epaileak. Galde egin zidan tratuaz. Ondo, esan nion.
Sinistu nahi izan zuen. Paperak albo utzi zituen, horiei ez diegu
kasurik egingo, zera, ikusten da ez zarela burubako bat, beraz,
esadazu, zelan konpon daiteke hau? Hitz eginez, erantzun nion.
Halaxe utzi ninduen joaten.
Itsu okerragorik ikusi nahi duena baino, nekez.
Bilbon Santik ikusi ninduen. Gero Txema abokatuarekin egon nintzen.
Biek ulertu zuten ezer salatu nahi ez izatea nik. Banekien eginez
gero zer espero nezakeen. Horren damua, ostera, ez zait inoiz joan.
Torturatzaileentzat lehenengo helburua torturatuaren aitormena dela
zalantzan jarrita, torturatuak tortura ez salatzea lehen-lehenengo
xedeen artean dago. Erdiestea garaipentzat hartzen dute. Ez lezakete
erdiets, inondik ere, tortura badela jakin arren ezikusia eta ez
entzuna egiten dutenak halako multzo erraldoia izan ezean. Gertatu
zitzaidanaren ondorioak zein izan diren ez da hemengo gaia.
Hemengo gaia Nikoleren irudia da orain.
Gertatuak kontatu ostean Txemari sikarioen ugazabak esan zidana
aipatu nion.
-Hori esan dizute? Ez da harrigarria. Ajuriagerra ere egia zelakoan
zegoen eta.
Juan Ajuriagerra |
Juan Ajuriagerrari Nikole alarguna karabinero batekin ezkondu
zelakoa nork saldu zion, ez dakit. Saldu zionak gerra ostean saldu
behar izango zion, dena dela. Zeren eta gizona, Bilbon jaioa hain
zuzen ere Sabino hil zen urte bereko abuztuaren 6an, 1934an, Nicolasa
de Atxika-Allendek (sic) Euzkadi egunkariari “la enseña
bizkaina” haren grabatua eman zion urtean hain zuzen, Bizkai Buru
Batzarreko burkidea zen; hartan iraun zuen 1937ko abuztuaren 28ra
arte.
Horraino oraingoz Juan Ajurigerrarenak. Gerra aurreko urte guzti
haietan ez zuen jakin antza Sabino Aranaren alargunaren berri,
bestela ez zuen ezkontzarena sinestatuko. Noski, gerta zekiokeen,
neuri bezala, gerra ondoan haren oroitzapena garunaldea denboraren
eraginez bilakatu ohi den Gruyère gaztako zulotxoren batetik joan
izana.
-Nork daki, pentsa zezakeen, igoal ezkondu egin da ni kanpoan izan
naizen artean.
Kartzelan sei urte (1937-1943) igaro zituen espetxean Frantziara
ihes egin baino lehen. Beraz, ezer ez jakiteko motiborik ez zuen
falta. Arraroagoa da Wikipediak dakarren beste hau jakinda, “Isilpeko
borrokaren eratzailea, hogeita hamar urtez ezkutuko jeltzaleen buru
izan zela” alegia, alargunaz ezer ez jakitea. Harekin prozesatu
zituztenetako batzuk, Palas izeneko ostatukoak eta, EAJk antolatuta
zeukan sare hartako izan ziren. Ajuriagerraren sarekoak, alegia.
Dokumentua badaukat.
Eman dezagun, halandabe, ezkondu egin zitekeela Nikole. Gerra
ondoan. Nornahirekin, alarguna zen eta. Seme-alabak, ostera?
Ez zaio buelta gehiagorik eman behar. Ajuriagerrak ez zekien bera
alderdian sartu zenean, Wikik 1926an dio, zenbat urte zituen Nikolek.
-Berrogeita hamabi, Juan, be-rro-gei-ta-ha-ma-bi!
Umerik egiterik bai urte horiekin? Ala lehenago egin zuten? Gerra
ondoan, 1937an, hirurogei zituen andreak.
Ajuriagerrak ez zekien ezer Sabino Arana Goiriren alargunaz. Kito.
Jakitekotan Luis Arana Goirik zekikeen. Nikole baino hile bi geroago
hil zen. 1951ko ekainaren batean. Santurtzin.
Sukarrietakoek, Busturiakoek, Mundakakoek, Bermeokoek, Kanalakoek,
gerra aurreko urteetan Abiñara joaten zitzaizkion sabinianoek,
horiek eta beste askok, ez dut uste doilorkeria haren aditzerik ere
zeukatenik.
Doilorkeriara itzuliz -esan diezaiodan doilorkeria
gezur-mokordo eder hari- haren sakoneko esangurara iritsi behar dut,
Madrileko Eguzkiaren Atetik Espainia Inperialaren funtsaren euskarria
ziren sikario haien ugazabak “Sabino, alarguna, ezkondu,
karabinero, seme-alabak” ekuazioaren zergatia uler dezadan. Haren
ulerpide bila, alegia
Harako hark bere tesiaren idazpurutzat “milenarismo baskoa”
jarri zuen era berean, Eguzkiaren Ateko errebelazioari “Lady
Chaterley's paradigma” jarriko diot nik hemen. Erabaki honek The
Lady Chatterley's Lover eleberriaren berrirakurketa eskatzen du.
-Exageratua, betiko moduan, ezta, andaluza?
The Lady Chatterley's Lover |
Eleberria 1932an argitaratu zen, eta beste ezer baino lehen esan
dezadan XX. Mendeko lehen erdialdean bere literaturgintzan emakumeak
gogoan hartzeko ahalegin handiena egin zuen D.H. Lawarenceri
feminismoaren adarretako batzuk adarkada ederrak jo dizkiotela. Bego
esanda, jakitun naiz.
Constance Chatterley emakume ezkondua da nobela hastean. Senarra,
Clifford, gerrara joana eta 1917an atseden egitera etorrita frontera
berriro joana, bigarren horretan larri zauritu dute; sarraskia
amaiturik behin betiko etxera etorri denean senarrak betiko
elbarriturik dakar aldaketatik edo gerritik beherako gorputz zatia.
Betiko, jakinik -“for ever, knowing he could never have any
children”- ezin izango duela umerik inoiz izan. Esateko modu bat da
hori, umerik ezin izateko moduak baitaude. Uler bedi, bada, sexu
intercouse halakorik burutzeko gai ez dela. Zer geratzen zaio
bikoteari? Emakumeari, sublimazioa. Gizonari, gerrako heroiaren
estatusa. Biei ere, aberriaren sakrifizioaren sinboloa.
Eguzkiaren Ateko polizia-filosofo-antropologo haien sakoneko
irakaspena aberriaren aldeko sakrifizioaren horrexetan datza.
Hasteko, Nikole alargunak umerik izan ez zuenez, zer pentsa?
Logikoena zera litzateke, bietako batek, nahiz zela zela emakumea
nahiz zela gizona, ezin zuela pentsatzea. Zelan jakin nork ezin zuen?
Alargunak berriro ezkonduta ahal izan baldin bazuen, ezin zuena
lehenengo senarra zen. Senar Zaharra. Sabino Arana Goiri. Gaixoa
zelako ala inpotentea zelako? Ezin horri erantzun. Eguzkiaren Atekoak
ostera bazeukan erantzuna: inpotentea zen.
Ez da horretan amaitzen baina Lady Chaterley's paradigma. Nobelaren
arabera orgasmoaren plazera, emakumeak, Clifford senar zaharrarekin?
Ezta sexu intercouse hartarako gai zenean ere! Plazer hori bigarren
gizon batekin erdietsiko du. Norekin eta Oliver Mellors izeneko
ehiza-arduradunarekin; beraz, alde horretatik Nikolerekin simetrikoa
den landa-inguruko gizon arrunt batekin. Clifford Inperioaren alde
sakrifikatu den gizonaren sinboloa bada, Oliver country
delakoaren sinboloa da. Aberri eredu bi, aurrez aurre, gizon banatan
haragituak. Inperio-aberria, hots, Bretainia Handia: eraikia,
gezurrezkoa, odolzalea eta irentzailea -Euzkadi bezalaxe-;
herri-aberria, hots, countrya, Ingalaterra: bizi librea, harreman
zintzoak, natura oro-sendatzailea -Espainia bezalaxe-; aberri aizuna
vs aberri benetakoa.
Nikole Chatterley haren kasuan bezalaxe. Inpotentearen zakila
-Inperio aberria- ez zen deus -jauzi handia egin behar da,
Clifford-en Britaniar Inperioa Aranaren aberri egingabea bezain
kimerikoa zitekeela onartzeko baina, tira, barkatu ahalko zait
ausardiazko lizentzia-; karabineroarena ostera ahaltsua zen.
Lehengoarekin umerik ez, bigarrenarekin hiru.
-Hiru, Jimenez? Kontatzen ere ez dakik eta.
-Oraingoz hiru, psikofoniopata ostia hori.
Bazen aldea. Nikolek benetako zakila, benetako gizon umegile bera
ama egiteko gai zena, bigarrena izan zuen. Eguzkiaren Atekoen
informazio haren arabera, noski.
Zergatik ostera karabineroa eta ez, esaterako, ehiza-zaindaria,
Oliver Mellors bezalaxe? Ez zen ba Sabino Arana Goiri Bizkaiko
Tartarin ehiztari trebea, beste hark zioenarekin bat?
Bada, Eguzkiaren Ateko polizia-filosofo-antropologoa bezalakoentzat
Espainia Matxoaren irudia -aberria gizon!- guardiazibila delako,
txapelokerra. Edo bestela horretatik inork gutxik bereizten dakien
karabineroa, laster ikusiko dugun legez. Psiko-sinonimiaren arabera,
“karabineroa berdin española, berdin maketoa”. Norbaitek
psiko-sinonimia horretan sinets ez baleza ere, noa beste adibide
baten bila.
Joseba Agirreazkuenagak Argian 2003ko azaroaren 23an idatzi
bezala, 2001ean Planeta argitaletxeak argitaratu zuen Arzalluz: La
dictadura del miedo -Josebak ez zuen titulua eman- J. Diazek eta
I. Duránek liburuan egileek diotenez “(Sabino Arana) contrae
matrimonio con un carabinero maketo y tiene 5 hijos.”
-Hordago!
Eguzkiaren Atetik Planetara hamazazpi urte igarota, hirutik bostera
seme-alabak. Eta Joseba laguna ezustekoz ezusteko, hurrengo ere
baitzioen Argia hartan: “Nire harridurarako, Santanderreko
Menendez Pelayo Unibertsitateko mintegi mamitsuan ere, hara non
entzuten dudan, serio-serio, katedradunaren ahotik, Sabino Aranaren
alarguna karabinero edo guardia zibilarekin ezkondu omen zela. Ez
denbora asko dela, hiru bat urte besterik ez, Ernest Lluch
historialariaren omenez egindako mintegian izan zen hori. J.
Ajuriagerra, EAJko buruzagia ere, uste horretakoa zen 1970eko
hamarkadan”.
Inpotentea bat eta milaka milenarista, horra nazionalismo baskoaren
misterioa ulertarazten diguten axioma bi. Poliziak eta historialariak
-espainolak- parekide egiten duten axiomak, hain zuzen.
Polizia españolak, “te hemos quitado diez años de vida” esaten
zidan huraxe eredu, ikerlari apartak direnez argitu ahalko digute
egunen batean nor zen karabinero maketo heroiko hura, non diren haren
bost umeak, zenbat diren zein sexu biologikoak eta abar. Zalantza
izpirik ez daukat. Denbora kontua da.
Historialari espainolek sekulako gai mamitsua daukate hor. Zein tesi
ederra, oraindino zer dela-eta idatzi gabe dagoen ez dakidana,
“Nicolas Atxicallende: de la dictadura racista a la libertad de ser
madre”, edo halakoren bat. Bostehun orrialderekin ez luke nahikoa
balizko tesigileak. Pentsa, Javier Corcúerak berak ere egin zituen
karabineroaren balentriak aditu, eta aditu bezala liburura eraman.
Zorionez bigarren ediziorako Nikole desezkundu eta umebakotu egin
zuen.
Orain arte idatzi dudana idatzita ez dut uste esan beharrik
daukadanik baina, esan egingo dut. Nahikoa jota geratu naiz.
Maiatzeko lehen asterako herrian goizez txistularien kalejirak
egingo direla iragarri dute udal-agintaritzatik.
Ez dakit artez ulertu dudan.
Txistulari taldekoek kalejira presentziala egingo dute, orain
boladan dagoen esateko modu horretan esanda? Zabalean jarrita ala
ilaran joango dira? Txistuekin zein litzateke segurtasunezko tartea?
Ala kalejira musika-gurdiak egingo du?
Balkoi eta leihoetara ere txistuekin eta danbolinekin irteteko
eskatu zaie “Mundakako ehundaka txistulariei”.
Ene bada! Ez dut jakin sorterrian hainbeste direnik Frankismoan
luzaroan kasik kartzelarako motiboa zen tresna hori jotzen dutenak.
Eta nik ez-eta boligrafoaren tutuarekin ere, Oliver Mellorsen
txilibitua!
Pentsatu dut kalejira horiek egiten dituzten artean zer idatzi: “si
una notte d'inverno un carabiniere...”
Universidad Menéndez Pelayo |
Edorta Jimenez Ormaetxea
Mundaka, 2020ko apirilaren 30a
Comentarios
Publicar un comentario