2020KO BERROGEIALDIKO EGUNEKOA (XLII)
Harako hura norena den
Julián Zugazagoitia Mendieta
(Bilbao, 1899 -Madrid 1940)
|
Fusilatu egin zuten. Faxistek. 1940ko azaroaren 9an. Gerra amaitu
ondoren, bai. Parisen erbesteratutik zelarik Alemaniak Frantzia
okupatzean, Paris hain zuzen, atxilotu egin zuten, eta Espainiako
Estatu Berriko poliziaren eskuetan utzi. Companys bezalaxe.
Errepublikan ministroa izana gerra garaian; Gobernaziokoa, hots,
ordena publikoarena. Madrileko Ekialdeko Kanposantuko hormaren kontra
josi zuten tiroz.
Abokatua, idazlea eta PSOEko kidea, Pablo Iglesiasen eta Tomas
Meaberen biografiak idatzi zituen; horiez gain prentsan
kolaborazioak, nobelak eta bestelako liburuak. Azkenon atalekoa da
Pedernales, 1929an argitaratua.
Liburuaren edukia, estiloa eta teknika azpitituluan doaz: Itinerario
sentimental de una colonia escolar. Sukarrietako koloniaz
bihotzarekin idatziriko ibilbidearen kronika, horra zer den
Pedernales. Irudiz hornitua, horien egilea Ricardo Arrúe
(sic) da. 25.000 ale atera zituen argitaratzaileak, Caja de Ahorros y
Monte de Piedad de Bilbao erakundeak alegia. Halako tiradarekin
zalantzarik ez liburuaren helburuaz. Ahalik eta irakurlerik gehienen
eskuetara iristaraztea.
Liburuko testua Julian Zugazagoitiak handik hamar urtera fusilatuak
sinatu zuen. Bilbon jaioa, 1899ko otsailaren 5ean, ez dago alferrik
haren aita langile xumea izan zela esatea, gero berak abokatu ikasi
eta politikan gora egin bazuen ere. Etxetik zekien Pedernales
liburuaren mamia zena. Hain zuzen ere, langile klaseko seme-alaben
egoera Bizkaian.
Pedernales, liburua |
Begiak hegoaldera zuzendurik zituela eraiki zuten. Ulerturik
eraikinen begiak leihoak eta balkoiak direla. Ala sudur-ahoak dira
balkoiak eta eurotako atea,, beste leihoak baino handiagoak, arnasa
etxe barruraino irits dadin hantxe ezarriak?
Zabalera oso zabal eraiki zuten, aurrean zeukana besarkatu nahirik
bezala. Oiz mendia egun argietan besoetara etor zekiokeela zirudien.
Aurrealdean lorategiak atondu zituzten, eraikinera iristeko leku
nahikoa zabala utziz. Albo batean 1903ko eukaliptoa zegoen, tantai
bilakatzeko bidean nahikoa aurreratua. Baketan utzi zuten.
Lorategien kanpoko aldean lehenengo bide zaharra ukitu gabe utzi
zuten. Zor den bidea esaten zaiona zen. Hots, jabetzako
komunekoa, komunala, herriarena, ezin pribatizatu zena. Desagerturik
dago zer den bide hori. Forua erabat desagertzen ez den artean
eskubidezkoa izaten segituko du.
Bideaz beste aldean baserri-etxea zegoen. Zein-eta Abiña. Haren
ondoan Nikole, Nicolas Achicallendera leheneratua, etxea eraikitzen
ari zen. Aurrekoan esan nuenez, hango lanetan hil zen Eduardo Ugalde.
Sukarrietako familien genealogiak egiten urteak eman dituen Miguel
Ángel Caballerok dionez, gerra ondoan etxe haren paretik pasatzean
hantxe ikusten zituen kristalak -zuri, berde eta gorriak- eta zurtz
eginda geratzen zen, bazekien-eta koloreok ez zirela onartuak ezta
gerrikoetan ere.
Leiharren koloreen horrek etxearen proiektua nork egin ote zuen,
noren ideia izan ote zen koloreok ipintzearena eta, oro har, Nikolek
lehenengo senarraren ideia politikoez zer iritzi ote zeukan, galdera
ugari eragiten dit.
Eta beste ororen gainetik irudi haluzinagarria -literalki-
begitantzen zaidana da emakumea han bere etxean baratzarekin eta
soloekin inguruko erakina zelan hazten zen ikusten, eukaliptoa ere
beti han gora eta zabalera hazten, eta koloniako neska-mutilak handik
goitik begira; berari, baserriari, landei eta soroei, hurrunagoko
beste baserriei, hondartzari, ibaiari, gabarrei, trenaren keari,
gurdiei, mundu berriari begiratzen eta mundu berriko hotsak
aditzen;gurdien kirrinka, trenaren lurrun-hotsa, gabarretako biraoak,
oiloen monotonia, hontzaren gaueko uhuriak, goizaldeko arrantzaleen
boz isil gurakoak, mundu berria.
Koloniako eraikina |
Barrualdea kanpoaldearekin bat zetorren. Argitasuna eta eguratsa
bertan bizitzeko egituratua zegoen. Hara etortzekoak zirenei beste
ezeren gainetik behar zutena emateko. Jateko lekuak jateko gogoa
pizten zutenak, lo egiteko lekuak lo egiteko gogoa eragiten zutenak,
jolasteko lekuak jolasteko gogoa areagotzen zutenak eta, pentsa,
hondartza artifiziala ere bazegoen. Hara etortzekoak zirenek
behar-behar, jateko behinena eta lo egiteko leku duin minimoaz gain,
eguzkia baitzen. Natural zein artifiziala, hori Zugazagoitiak polito
azaldu zuen.
Etortzekoak zirenen bizi-egoerak ondo ezagutzen zituen idazle,
abokatu eta politikari bilbotarrak. Eraikin eta inguruko multzo
guztiaren erabiltzaileek artapen integrala behar zuten. Higienismoa
bete-betean. Aldean zekartzaten gaitzak ziren, besteak beste,
azpi-elikaduraren eraginezko azpi-nutrizioa gehi jangura eza,
birikietako gaitzak hezetasunak eragindakoak, urdaileko minak eta
saminak jan ezaren ondorio eginak, lo eza lo egiteko toki egokiaren
ezak ezarria eta pozaren falta nabarmena, inguruko tristurak dena
baitzien irentsia.
“El día que estos niños vuelva a sus casas, sus familias
tardarán en reconocerlos. No será sólo el cuerpo quien se haya
mofificado, ganando en peso, en vitalidad, en equilibrio; será
también el espíritu, educado en un ambiente de libertad, de
consentimiento, pero, por la mismo, de respeto para todo cuanto tiene
un valor y nada hay que esté destituido de él, por pequeños que
sea”
Koloniako Neska-mutilak |
Arkitektoak eraikina ez zuen biluzirik kontzebitu nahi. Irudi
eskatologikoagoak erabiliz, eta hura katoliko sutsua omen zela
gogoan, jaio beharrekoa jantzirik jaio zedin nahi izan zuen. Bada,
jantziekin eta denarekin taxutu bere obra.
Esan izan da, XXI. mendean hain zuzen, Ricardo Bastidaren eraikinak
ez daukala halako balio berezirik, hots, ordezkagarria dela. Zera,
eraitsi eta orubean beste zerbait eginez gero ez litekeela gauza
handirik gal.
Zugazagoitia fusilatu egin zuten, eta hura fusilatu zuten berberek
utzi zuten Bastidaren eskuetan Gernika berreraikitzeko planeamendua
arkitekturan aldetik.
Eraikina ez zen osorik batera egin. Erlojuaren dorrea eta hortik
mendebalderako hegala 1928koak dira.
Abiña txaleta |
Urteak igaro ahala Kolonia politikarien bisita-leku bilakatu zen.
Alfontso XIII. 1930ean, haren ordekotzat tarte batez diktadore
jarritako Primo de Rivera, Niceto Alcalá Zamora II. Errepublikakoa,
hara gerra aurrean agerturiko batzuk dira. Hots handiz etorriko
ziren, literalki, autoetako klaxonak eta adarrak joz. Soloko lanetan
ibiliko zen Nikole.
Bisitak izaten zituen, Mentxuk halaxe esan zigun. Argazkiak ere
bazeuzkan, gerra aurrekoak, emakumea lagunekin taldean ez dakit non,
begiratu egin beharko dut hori ere.
Nazionalista guztiek ez zeukaten ahaztuta. Fundatzailearen ohetik
marinako kapitainaren ohea joan izan arren. Lehenak kendu ziona kendu
ziolarik, bigarrenak ezin hori kendu. Nago ostera kontua ez ote zen
beste honetara begiratzen zutela: lehenari emandakoa ezin hura hilda
gero inori eman. Esangabeko arau sakon sustraitu, sendo bat urratu
gabe: jabetzarena. Norena zen hura, lehenengoz hari
eman ziona hura, bai, harena baino. Betiko. Hura beste
inori emanda delako hura hura ez zen harena, edo haren
jabe bakarra behintzat ez den fundatzailea, eta haren
jabe bakar bat ez baldin bazegoen, balizko jabe bakarra
fundatzailea ez bazen, biologikoki haren jabea zen Nikole bera
ez zen Fundatzailearena, beraz, ez zen alderdiarena. Alderdiak paso
egin zezakeen.
-Exageratua zer zara zeu gero, Jimenez!
-Andaluzaren semea, ba'kizu!
-Española.
-Inondik bez. Gure aittari ez neutson inoiz aitu esaten bera española
zala.
Ez zuen erabat paso egin, egia, baina goazen pausoz pauso. Pendulu
kosmikoaren joera erakutsi zuen alderdiak osatzen zuen galaxiaren
portaerak. Muturretara jo zuten galaxiko batzuek. Jo dezagun,
esaterako, Errepublikako urteetara, lehenagokoez badiot-eta ezer ez
dakigula.
Euzkadik 1933ko azaroaren hogeita bostean, hau da, Sabino Arana
Goiriren heriotzaren hogeita hamargarren urteurrenean, “Recuerdos
de su vida” artikulua argitaratu zuen. Jatorrizkoa ikusi ez dugu
egin, bai hartatik aterata omen dagoen izen bereko atala Historia
del Nacionalismo Vasco en sus Documentos bildumako hirugarren
liburukian. Honelaxe hasten da:
“Descubrir en un
mujer un recuerdo grato, es descubrir una emoción acompañada por la
ternura: así descubrir las palabras de (…) la hablar de Sabino,
ante este mirador que ofrece a la vista del mar, en Sukarrieta,
tienen un fervor, una religiosidad, que comprendemos perfectamente,
ya que la dama conoció a Arana-Goiri...”
Parentesi artean jarri beharreko izena zen litzatekeen galdetuta
“Nikole” erantzungo luke delako Sabinoren ezkontzaz zerbait
dakien edonork, zeren eta hura ezagutu zuen “dama” ez zenSandindere ba
emaztea izan?
Bada, ez. Parentesi artean jarri beharreko izena María Kafranga da,
berak Andima de Orueta artikuluaren egileari esan bezala, aurrerago
ere aipatu dut hori. Dena dela artikuluan Nicolasa de Atxika-Allende
(sic) aipaturik da. Aipaturik da, baita ere, Sabinok erosi egin zuela
“la pequeña isla de San Dinderi o Sandi Andere”, eta alargunak,
Nikolek, 1906an Claudio Urritiari saldu ziola, 15.000 pezetatan. Hori
ere Luis anaiak eginda zeuzkan kontuetan sarturik egongo zen.
Oi Luis. Laster dator horren txanda penduluaren Oraingoz gera
gaitezen datuarekin. Ez zen tabua Nicolasa Atxika-Allende aipatzea,
baina, senarra izandakoren heriotzaren urteurrenean ez ziren
harengana joan “emakume batengan (zegokeen) Sabinorekiko oroitzapen
atsegin” baten bila. Sukarrietan bertan eduki arren. Maria Kafranga
hura bezain hurbil. Gainera, zergatik Maria? Sabinorekin tratua izan
zuena Maria hura izanik Oruetarekin hitz egin zuena haren alaba
Antonia Goitia izan zen.
Penduluak pittin bat luzatu zuen “Nikole aipagarri” polorantz
hurrengo urtean, 1934an alegia. Urte 1935ean, Nikolek berrogeita
hamalau zituelarik, Ceferino Jemeinek Sabino Arana Goiriren biografia
kanonikoa argitaratu zuen, Sabino eta haren ezkontzako argazki eta
guzti. “Retrato de boda, hecho en Bayona, después de la enfermedad
que pasó en Lourdes, en el hotel Heins”, dio argazkiaren goi
aldean.
Argazkia sarreraren ostean dator, hirugarren orrialdean. Halandabe
argazkien aldetik liburua ez da zintzoa, hurrengo batean ikusiko dugu
zergatik diodan hau.
Hurrengo urtean, 1935ean, penduluak zeharo beste aldera egin zuen.
Luis Aranak sakatuta. Hona hemen hark, 1935eko uztailaren 16an
Abandon sinaturik Manuel de Egileor lagunari igorri zion gutuna dago
lekuko. Horretan Luisek Egileor lagunari ziotsonez, Euzkadi
agerkarian, iragan igandekoan, hilaren 14koan, bizkaitar
estandartearen irudia agertu zen, eta harekin batera “doña
Nicolasa de Atxika-allende viuda de Arana-Goiri”
-azpimarratuak, aurrerantzean, jatorrizkoan halaxe daudelako-, zioela
eta, kontsiderazio batzuk egin zizkion. Hona:
“Según mi criterio no puede decirse eso, no puede decirse que esa
señora sea viuda de mi hermano Sabino como ahí, se dice,
sinó que fue viuda un tiempo pasado, en tiempo atrás.
“Viuda de mi hermano podía y debía decirse cuando lo era,
es decir, desde la muerte de mi hermano hasta que volvió a casarse
con el Sr. Alegría.
“Pero una vez vuelta a casarse con éste y enviudar a esa señora
señora debe denominarse viuda del Sr. Alegría, y no de Arana Goiri.
“Fué, viuda de mi hermano en aquel tiempo pasado, pero
ahora, en el tiempo presente, es viuda del Sr. Alegría.
“Tiempo presente, tiempo pasado.”
Horraino, terminologia kontua dirudi. Hortik gorakoa nik haren hura esan diodanaren harira dator.
“Caso curioso de poliandria en el modo de decir de esa leyenda del
dibujo, como es el que incurre también en el derecho y la
jurisprudencia hispana, cuando a la mujer casada dos veces y sin
prole en la primera, la hace dueña del cuerpo de su marido muerto,
cuando es dueña del cuerpo de su marido vivo y forman una sola
carne.
Luis Aranaren izkribrua |
“Aguŕ en Jel de su affmo. Amigo.”
Beraz, ahoberoa ni haren hura dela eta egin ditudan gogoetetan? Ez
dut uste. Zer esanik ez Luis Aranak gutunari egin zion post data
irakurrita:
“P.S.- Debe valer la sangre por la sangre, ante el temor de
posibles repeticiones lamentables”.
Gutuna sinatu zuen egunetik urtebete igarota hasi zuten gerrak
argumenturik barik utzi zuen Luis Arana Goiri. Faxistek ez zetozen
bat hark alarguntsarekikoan zeuzkan iritziekin. Ezta beste ezertan
ere, ez, baina orain eta hemen horrek ez digu ardura.
Emakume hura noren alarguna zen, faxistei horrexek ardura zien.
Horrek, eta inguruotako nor fusilatu.
1940an fusilatzen segitzen zuten, pentsa.
Julian Zugagazagotia! Gogoan zaitut!
Edorta Jimenez Ormaetxea
Mundaka, 202ko apirilaren 27a
Comentarios
Publicar un comentario